Weet jij als ICT-leverancier wat het Europese Mobility Package inhoudt? En realiseer je je dat sommige maatregelen gevolgen hebben voor jouw software? Dan ben je goed bezig. Want ondanks dat het mobiliteitspakket al sinds 8 juli 2020 van kracht is, roept het nog steeds veel vragen op. Dit komt omdat de onderdelen op verschillende momenten in werking treden. Dus terwijl veel veranderingen al zijn doorgevoerd, kan de branche er de komende jaren alsnog een aantal verwachten. Welke dit zijn en wat voor gevolgen die met zich meebrengen, lees je hier.
Het doel
Eerst nog even een korte terugblik. Want wat is eigenlijk het doel van het Mobility Package? Nou, de achterliggende reden van al die veranderingen is in ieder geval positief. Namelijk het gelijktrekken van regels in EU-lidstaten, een eerlijker Europees speelveld én het verbeteren van sociale omstandigheden voor chauffeurs. Uiteindelijk moet het Mobility Package dus zorgen voor eerlijkere concurrentie in de transportmarkt in de Europese Unie. Klinkt goed, toch?
Maatregelen
Maar dit vraagt dus wel het een en ander van de transport- en logistiekbranche. Zo bestaan er sinds de invoering onder meer nieuwe regels over de rij- en rusttijden en de tachograaf. Ook is er sinds 21 februari 2022 een verplichte ‘cooling off-periode’. Dit betekent dat je als vervoerder niet alleen na drie cabotageritten in een bepaald Europees land verplicht de grens over moet. Maar dat je vervolgens óók vier dagen lang niet opnieuw cabotageritten mag uitvoeren in datzelfde land.
Cabotage is het vervoeren van goederen tussen twee punten in hetzelfde land door een bedrijf uit een ander land. Hier lees je de meestgestelde vragen over de nieuwe regeling rondom cabotage. Dit is slechts één van de vele wijzigingen, die doorlopen tot en met 2026. Bekijk hier alle regels en wijzigingen rondom het Mobility Package, en op welke data deze ingaan.
De gevolgen
Niet alleen transport- en logistiekondernemers moeten op de maatregelen anticiperen. Hetzelfde geldt voor ICT-leveranciers die actief zijn in de branche. Zo vragen sommige regels om softwareaanpassingen. Stelt jouw software bijvoorbeeld automatisch slimme routes voor? Dan is het verstandig om rekening te houden met de nieuwe, verplichte ‘cooling off-periode’.
Of vond er juist géén cabotagerit plaats? Dan moeten chauffeurs dit kunnen aantonen via de digitale vrachtbrief. En dit zijn nog maar twee van de vele voorbeelden. Het is in ieder geval aan jou de taak om de veranderingen met de software zo eenvoudig mogelijk te maken voor de ondernemer.
Lid worden
Een onderwerp als Mobility Package is typisch zo’n voorbeeld waarom het slim is je te verenigen. Want jij bent toch ook benieuwd hoe andere ICT-leveranciers met alle veranderingen omgaan? Word dus vooral lid van onze branchevereniging. Wij staan namelijk altijd open om te sparren!