Hij is sinds 1985 zeer actief in de transportbranche, al jaren commercieel directeur bij TANS en vanaf de start van ongekende waarde voor DALTI. We hebben het over onze voorzitter René Knapen. In 2018 nam hij samen met twee anderen het voortouw in de oprichting van onze vereniging. We vroegen hem wat de aanleiding was, wat zijn functie inhoudt en welke boodschap hij heeft aan branchegenoten!
De oprichting
Inmiddels is het alweer bijna vier jaar geleden dat DALTI werd opgericht door verschillende initiatiefnemers. René: “Het begon allemaal toen Jan Timmerman, Wout van den Heuvel en ik de koppen bij elkaar staken. We merkten dat allerlei partijen uit de transport- en logistiekbranche wél hetzelfde wilden, maar telkens langs elkaar heen spraken. Iedereen verlangde bijvoorbeeld naar een standaard waarmee elk bedrijf data kan uitwisselen op zijn eigen manier.
We besloten om tijdens een congres ons idee te delen om een vereniging op te richten speciaal voor ICT-leveranciers in de transport en logistiek. Een stuk of negen bedrijven hadden direct interesse en ook het bestuur was snel compleet. DALTI was geboren. Tegenwoordig zijn we een bekende naam in de sector en delen we onze kennis binnen drie aandachtsgebieden, gericht op standaardisering, belangenbehartiging en kennisdeling.”
Mensen bij elkaar brengen
Als voorzitter is René onder meer het aanspreekpunt voor nieuwe leden en zit hij de algemene leden- en bestuursvergadering voor. “Ook heb ik vanuit deze rol regelmatig contact met overheidsinstanties en andere verenigingen. Zo praat ik veel met Bouwend Nederland, Transport en Logistiek Nederland, SUTC en verschillende onderwijsinstellingen. In overleg met MBO Raad en een aantal hbo- en mbo-scholen probeer ik bijvoorbeeld voor elkaar te krijgen dat ICT een standaard onderdeel wordt in de opleiding voor transportmanagers.
Ook heb ik een zetel in een commissie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) en ben ik betrokken bij het initiatief DEFLog. Samen kijken we naar de optimalisatie van data-uitwisseling tussen wegvervoerders, ICT’ers en de overheid.
Het mooiste aan mijn werk vind ik het bij elkaar brengen van mensen. Dan ontstaan er namelijk altijd mooie ideeën. Neem bijvoorbeeld de doorontwikkeling van het Open Trip Model (OTM), dat is ontstaan doordat twee initiatieven bij elkaar kwamen. Ik heb het over de universele transportopdracht (UTO) en het OTM format om gegevens voor en over de rituitvoering realtime uit te wisselen. Alleen door met elkaar in gesprek te gaan, op initiatief van SUTC, kwamen ze erachter dat er veel overlap zat tussen rit- en opdrachtinformatie!”
Traditionele markt
“De transportbranche is een dynamische wereld en de mensen zijn fijn om mee te werken. Er heerst een cultuur van ‘handen uit de mouwen’ en als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan. Ondernemers uit de branche zijn echte dienstverleners, met veel aandacht voor hun klanten.
Wel vind ik dat veel transportondernemers meer kunnen doen op het gebied van automatisering. Zo plannen veel bedrijven nog steeds met Excel. Ze zien ICT als een kostenpost, in plaats van als een middel dat ontzettend veel kansen biedt en waarmee je juist geld kunt besparen. Kansen om klanten nog meer aan zich te binden en om makkelijker analyses te maken van het bedrijfsrendement of -verlies.
Het is een traditionele markt waarin voornamelijk veel aandacht gaat naar voertuigtechniek. Begrijpelijk, maar wel zonde. Ik mis vaak een ICT-strategie voor de langere termijn. We moeten massaal stoppen met achter de feiten aan hollen. In plaats daarvan moeten we even afstand nemen van de dagelijkse operatie, om vervolgens doordacht richting de toekomst te kunnen gaan.”
Betere propositie
Met DALTI wil René ICT-leveranciers – en indirect transportondernemers – helpen op het gebied van automatisering. “ICT-leveranciers die lid zijn van onze vereniging creëren een betere propositie naar hun klanten. Neem bijvoorbeeld de digitale vrachtbrief die zij direct vanaf het begin kunnen aanbieden en waarmee transportbedrijven een stuk efficiënter kunnen werken.
Of denk aan het managementdashboard dat we ontwikkelden, waarmee je als transportondernemer met één druk op de knop al je bedrijfsresultaten ziet. Er zijn helaas nog genoeg transporteurs die pas in maart of april weten hoe het bedrijf het voorgaande jaar financieel presteerde. En voordat zij op basis hiervan beslissingen kunnen doorvoeren is het einde van het jaar alweer in zicht. Hiervoor hebben wij dé oplossing.”
Wake-up call
René vertelt dat hij zich zelfs ernstig zorgen maakt over het feit dat TMS-leveranciers onvoldoende bezig zijn met het implementeren van nieuwe oplossingen, zoals het OTM en de digitale vrachtbrief. “Er ligt nog te veel focus op de korte termijn. En sommige bedrijven werken met software waarbij het lastig is om nieuwe technologieën toe te voegen. Daarom is het tijd voor een harde wake-up call.
Wakker worden, anders loop je straks achter. Er komen steeds meer applicaties die voldoen aan het OTM en er ontstaan steeds meer handige koppelingen. Denk hierbij aan een koppeling met het CBS of de R&W verkeersinspectie. Het is dan ook zeker niet ondenkbaar dat een bepaald niveau van digitaal werken vanzelf door de overheid wordt afgedwongen. Als je hierop wacht, ben je hoogstwaarschijnlijk te laat voor een zorgvuldige transformatie.”
Lid worden
Voorkom als ICT-leverancier dat je achterloopt in de transport- en logistiekbranche. Laten we onze kennis bundelen en samen streven naar een beter IT-landschap. In mei 2022 staat er weer een mooie bijeenkomst op de planning. Word dus snel lid van DALTI!