Dalti

Voerde jij het OTM al door in jouw software?

Het OTM: dé Dikke van Dale voor de sector logistiek. Werk je als ICT-leverancier of transportondernemer in deze branche? Dan hoorde je vast al eens van het Open Trip Model. Steeds meer stakeholders gebruiken dit woordenboek voor het delen van logistieke data. Tot grote vreugde van de leden binnen ons aandachtsgebied standaardisatie, die nauw betrokken zijn bij de ontwikkeling van het model. We gingen hierover in gesprek met DALTI-bestuurslid en mede-initiatiefnemer Jan Timmerman. Hij legt graag uit waarom en hoe ook jíj́ het OTM moet omarmen! Voerde jij het OTM al door in jouw software?

Aandachtsgebied standaardisatie

Eerst even terug naar het begin. DALTI heeft als branchevereniging uiteindelijk één doel: meer samenwerking tussen partijen in de ICT en logistiek. Dus bij de oprichting was direct duidelijk dat ‘standaardisatie’ één van de aandachtsgebieden werd. Jan vertelt: “Het aandachtsgebied standaardisatie ontstond in een mum van tijd. Diverse DALTI-leden delen hierin kennis met elkaar en focussen daarbij op een uniforme data-uitwisseling tussen verschillende systemen. Zo zochten we vanaf het begin naar bestaande standaarden en kwamen we al snel het Open Trip Model (OTM) tegen. De eerste versie van dit model was door Simacan ontwikkeld en beschikbaar gesteld aan de markt. Het OTM wordt beheerd door de onafhankelijke stichting SUTC, waarmee wij sindsdien nauw samenwerken. Zo bekeken onze leden vanuit verschillende invalshoeken of het OTM geschikt is voor het grote publiek. Samen bouwden we het uit naar de huidige versie: OTM 5.0. Dit model is voor praktisch alle logistieke data-uitwisselingen geschikt!”

Data-uitwisseling en benamingen

Bij standaardisatie draait het overigens niet alleen om de techniek, maar vooral om de benamingen van onderdelen binnen het logistieke proces. Zo is het belangrijk dat je bijvoorbeeld duidelijke afspraken maakt over de onderdelen waaruit een transportopdracht bestaat. Welke zijn dit en hoe noem je ze? Op die manier voorkom je eventuele spraakverwarring. In deze video wordt eenvoudig uitgelegd hoe het OTM in elkaar steekt.

OTM doorvoeren

Wil je als ICT-leverancier het OTM doorvoeren in je software om integraties met andere partijen te vereenvoudigen? Dan is dat een verstandige keuze, vroeg of laat kun je hier toch niet meer omheen. Jan legt uit hoe je dit aanpakt: “Stap één is het model uitvoerig bekijken, dit kan via de website van SUTC. Voeg vervolgens de elementen vanuit het Open Trip Model toe aan je eigen software. Creëer intern bewustwording en spreek af dat iedereen vanaf dat moment dezelfde begrippen hanteert. Dit betekent dat je ook in de samenwerking met partners en klanten alleen nog spreekt in termen uit het OTM.” Jans belangrijkste tip voor een soepele implementatie? “Neem de tijd. Je hebt niet alleen te maken met je eigen software, maar ook met die van klanten of partners.”

Optimaal samenwerken

Als branchevereniging omarmen wij het OTM als dé standaard die we uitdragen naar de rest van de markt. “Zo moedigen we onze leden aan om het Open Trip Model door te voeren in hun eigen applicaties en software. Zodat we allemaal praten over dezelfde begrippen. Discussies over elkaars manier van werken zijn hiermee verleden tijd en we zijn als ICT-leveranciers in staat om sneller te schakelen en onze klanten beter te bedienen. Daarom is het zo belangrijk dat uiteindelijk iedereen binnen de sector logistiek werkt volgens het OTM. Alleen dan kunnen we optimaal samenwerken.”

Ook meedenken?

Wil jij ook bijdragen aan het OTM en nauw betrokken zijn bij de laatste ontwikkelingen? In ons aandachtsgebied standaardisatie is altijd plek voor vooruitstrevende ICT-leveranciers. Neem dus gerust contact met ons op. Ben je nog geen lid van onze branchevereniging? Word dit dan snel alsnog, zodat je áltijd kunt sparren met concullega’s over de implementatie van het OTM in jouw software.

Andere DALTI nieuwsberichten