Bijeenkomst e-CMR

By 24 oktober 2019Geen categorie

Verslag e-CMR bijeenkomst DALTI 22 oktober 2019

Mooie oplossingen beschikbaar maar ook zorgen

Op dinsdag 22 oktober 2019 organiseerde DALTI voor haar leden en andere geïnteresseerden een bijeenkomst met als thema de e-CMR. Tijdens deze bijeenkomst kwamen de verschillende aandachtsgebieden van de e-CMR uitgebreid aan bod, gaven aanbieders van e-CMR oplossingen een pitch en werd er door de aanwezigen gediscussieerd over hoe de implementatie van de e-CMR versneld kan worden.

De bijeenkomst startte met een introductie en een stuk geschiedenis van de e-CMR door Machiel van der Kuijl – Algemeen Directeur van de ondernemersvereniging evofenedex. Via beurtvaartadres is evofenedex samen met Transport en Logistiek Nederland (TLN) als sinds mensenheugenis betrokken bij de vrachtbrief. In 1958 namen deze organisaties succesvol het initiatief om tot een gestandaardiseerde vrachtbrief te komen. Dit resulteerde uiteindelijk in het CMR verdrag.

In 2004 kwam het initiatief voor een elektronische variant van de CMR wederom uit NL met als gevolg een appendix e-CMR in 2008. Het protocol richt zich met name op de juridische aspecten en niet op de technische uitvoering van de e-CMR. Mede vanwege het uitblijven van initiatieven vanuit de markt startten TLN en evofenedex in samenwerking met TNO en ICT leveranciers in 2011 een onderzoek naar de e-CMR onder de naam i-vrachtbrief. Dit onderzoek was de aanleiding voor de ontwikkeling van het concept TransFollow. Gelijktijdig werd er vanuit de organisaties vol ingezet op de lobby in Brussel en Europa om het e-CMR protocol in meerdere landen geratificeerd te krijgen.

Tijdlijn e-CMR

 

Voor evofenedex en TLN staat het belang van de keten voorop. Ontwikkelingen die bijdragen aan het optimaliseren van de supply chain worden aangejaagd en gestimuleerd door TLN en evofenedex. Het vervangen van papieren documenten door data is daarbij cruciaal en de e-CMR speelt daarbij een belangrijke rol.

Vanwege het internationale karakter van de logistiek en de CMR en om beter invulling te kunnen geven aan de openstaande vraagstukken zoals interoperabiliteit, afspraken met handhaving, veiligheid van data en ratificering e-CMR in Europa is het concept TransFollow in 2016 overgedragen aan de International Road Union (IRU).

Bovenstaande vraagstukken moeten volgens van der Kuijl opgelost worden om de e-CMR succesvol te kunnen implementeren in Europa en zo van toegevoegde waarde te laten zijn voor het individuele bedrijfsleven. Vraagstukken die alleen opgelost kunnen worden als alle partijen bereid zijn om met elkaar samen te werken. In Nederland lopen we hier ver mee voorop. Nergens anders zijn we zo georganiseerd als in Nederland. Europa kijkt met meer dan gewone interesse naar ons. Een kans die we niet voorbij moeten laten gaan.

Pitches e-CMR leveranciers

Aan de hand van pitches van de e-CMR aanbieders CargoLegder, Collect &Go, App2Track, Location.nu, Pioniera, TransFollow en Transporeon kregen de aanwezigen beter inzicht in de verschillende oplossingen die momenteel beschikbaar zijn in de markt. Veel e-CMR oplossingen gaan verder dan het digitaal ondertekenen en ondersteunen klantspecifiekeklant specifieke processen en zorgen voor visibility.

Discussie

Hoe kunnen we de uitrol van e-CMR versnellen, wat kan of moet de rol zijn van een vereniging als DALTI? Met die vragen startte Roderick Rodenburg de discussie met de aanwezigen. Snel werd duidelijk dat iedereen het belang van de e-CMR onderschrijft en ook de potentie voor de sector inziet. Er zijn echter twijfels of de door Machiel van der Kuijl uitgesproken ambitie om in 2025 het gebruik van de e-CMR naar 100% te brengen wel realistisch is. Betekent meerdere aanbieders ook meerdere integraties en koppelingen in TMS systemen en boordcomputers, zijn de oplossingen juridisch rechtsgeldig en worden ze geaccepteerd door de handhavers en verzekeringsmaatschappijen?

Met name de vraag over integraties baart de DALTI leden zorgen. Afspraken hierover tussen aanbieders onderling en overleg met DALTI leden lijkt nodig. Hoe ziet het datamodel eruit, hoe regelen we interoperabiliteit, kunnen we komen tot één uniforme koppeling vanuit bijvoorbeeld TMS systemen naar aanbieders van e-CMR oplossing En misschien wel de grootste uitdaging? Hoe gaan de ontvangers op een uniforme wijze tekenen voor ontvangst van meerdere afzenders? Bij voorkeur niet via diverse apps?

Interoperabiliteit gaat er zeker komen. Grootste kans via de eFTI verordering vanuit de EU met certificering voor leveranciers van e-CMR oplossingen. Daar wordt al hard aan gewerkt maar als we dit in Nederland goed samenwerken en afspraken maken dan is een versnelling van de uitrol zeker mogelijk. Met deze vragen werd de discussies afgerond. Punten die snel opgepakt gaan worden door de werkgroep standaardisatie van DALTI.

Afsluiting

De bijeenkomst werd afgesloten door een inspirerend en boeiend verhaal van Rolf Schrama over het omarmen van je beperkingen, een stapje terug doen om vooruit te komen, wilskracht en goede samenwerking. Het lukte Rolf om het einde van een lange middag de aanwezigen 40 minuten lang ademloos te laten luisteren en zich te laten inspireren met zijn persoonlijke verhaal.

Presentaties

Collect + Go

Cargolegder

Transporeon

TransFollow

Pionira

PIMdt

e-CMR Machiel van der Kuijl DALTI bijeenkomst 22 okt 2019